Politiek & Maatschappij
Typography

030 Utrecht Politiek/Maatschappij/Media – Vanaf januari 2020 kunnen bewoners van Utrecht zelf beslissen of ze wèl of juist géén reclame en huis-aan-huisbladen in hun brievenbus willen ontvangen. Daarvoor heeft men een ja-ja-sticker nodig, precies het tegenovergestelde van het huidige stickerbeleid, waarbij men juist moest aangeven dat men juist niéts van dit alles wilde ontvangen.

Huidige beleid
Tot op heden kan men met behulp van een sticker aangeven of men wel of geen foldermateriaal in de bus wil ontvangen. Bij een ‘nee-nee-sticker’ ontvang je niets meer en bij een ‘nee-ja-sticker’ geeft men te kennen deze informatie juist wel te willen ontvangen. Ca 48% van de Utrechtse huishoudens heeft géén sticker, 24% heeft een ‘nee-ja-sticker’ en 28% een ‘nee-nee-sticker’. Verder heeft men de mogelijkheid om je via ‘Postfilter’ volledig te laten uitschrijven voor ontvangst van geadresseerde reclamepost.

Toekomstig beleid
In het nieuwe systeem dat op 1 januari 2020 doorgang vindt, moeten bewoners middels een ‘ja-ja-sticker’ op hun brievenbus aangeven dat men graag ongeadresseerd drukwerk en huis-aan-huisbladen wil ontvangen. Toch blijven ook de ‘nee-ja-sticker’ en de ‘nee-nee-sticker’ , waarbij de ‘nee-nee-sticker’ dezelfde betekenis als helemaal geen sticker. De ‘ja-ja-sticker’ is vanaf 1 december a.s. te verkrijgen op het Stadskantoor en op de verschillende wijkbureaus.

Waarom een nieuw stickerbeleid?
Het nieuwe beleid is gebaseerd op een milieumotie van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de ChristenUnie. Enige maanden geleden is het uitgewerkte plan aangenomen in de gemeenteraad.  Het doel is besparing van papier, inkt en brandstof nodig voor productie en verspreiding van grote hoeveelheden, en soms ook ongewenst  drukwerk. Uit een enquête blijkt dat veel bewoners geen ‘ja-ja-sticker’ zullen nemen, zodat ongewenst drukwerk met veelal overtollig veel veredelde reclame, niet meer wordt bezorgd. Uit diezelfde enquête blijkt dat ca 39% ongewenst drukwerk direct in de prullenbak gooit. Met het nieuwe beleid kan jaarlijks ongeveer 2 miljoen kg papier (zo’n 13 kg per adres) worden bespaard.

Doodsteek voor adverteerders
Als er geen huis-aan-huisbladen en andere ongewenst foldermateriaal meer wordt bezorgd, is dat een forse tegenvaller voor de kleinere lokale adverteerders die zich geen grote advertenties in grote bladen kunnen veroorloven. Het is ook de doodsteek voor de huis-aan-huisbladen zelf die tenslotte voor het overgrote deel afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. In Amsterdam werd echter in 2018 de ja-ja-sticker ingevoerd maar heeft alleen betrekking op reclamedrukwerk. Utrecht heeft besloten dit beleid te volgen, maar gaat met haar nieuwe beleid dus nog een forse stap verder dan in Amsterdam.De gemeente isvan mening dat veel informatie online te vinden is en dat zij met dit nieuwe beleid een forse bijdrage levert aan het milieu.

Uitzonderingen
De gemeente maakt wel een uitzondering voor puur informatieve berichten die van belang zijn voor de diverse wijken en waar de bevolking geïnformeerd dient te worden over bijvoorbeeld lokale werkzaamheden, berichten van energiebedrijven, wijkkranten die geen winstoogmerk hebben en politieke of religieuze pamfletten. Die mogen gewoon nog in de bus van elke Utrechtenaar belanden.

030 Utrecht Economie & Duurzaamheid - Met de herontwikkeling van het evenementencomplex richt Jaarbeurs de ogen op de toekomst.

Lees meer...

Foto: Joris Louwes (DW 2019)

030 Utrecht Duurzaamheid - Het is ongekend wat er op dit moment in Nederland en in de rest van de wereld gebeurt. De organisatie van de Duurzame Week in Utrecht volgt de RIVM-maatregelen nauw en neemt deze zeer serieus. De gezondheid van eenieder staat wat ons betreft altijd voorop.

Lees meer...

030 Utrecht Economie - Alpine, de Utrechtse marktleider in gehoorbescherming, bouwt zijn positie verder uit met de overname van het Franse Acoufun; een specialist in gehoorbescherming. Bovendien wordt de groep hiermee, middels exclusieve partnerships met Formula 1®, MotoGP™ en 24h du Mans®, wereldwijd leider in gehoorbescherming bij gemotoriseerde events.

Lees meer...

030 Utrecht Maatschappij & Politiek – Als voetganger is het even wennen aan al die nieuwe regels die momenteel zijn ingevoerd voor de binnenstad van Utrecht. Het gaat ook allemaal niet vanzelf en dus moeten verkeersregelaars met de regelmaat van de klok ingrijpen.

Lees meer...

030 Utrecht Maatschappij  – Het Juridisch Loket verlaagt tijdelijk de belkosten voor 0900-8020 van € 0,25 naar € 0,10 per minuut voor mensen die een juridische vraag hebben. Daarnaast hoeven rechtzoekenden geen contact op te nemen met het Juridisch Loket voor korting op de eigen bijdrage bij doorverwijzing naar een advocaat.

Lees meer...

030 Utrecht Maatschappij/Gezondheid/Lifestyle - Dak- en thuislozen in opvangcentra worden in het hele land goed in de gaten gehouden door onder andere Het Leger des Heils.

Lees meer...

Fotograaf Ben Houdijk

Lees meer...

030 Utrecht Cultuur - Boekhandel Broese behoort tot de oudste en grootste boekhandels van Nederland. Veertig jaar lang vormde Broese een begrip op de hoek van de Oudegracht en de Stadhuisbrug. Maar het huurcontract met de gemeente Utrecht liep ten einde.

Lees meer...

030 Kunst & Cultuur - Het zijn spannende weken voor museum IJsselstein. Als de gemeenteraad niet akkoord gaat met een additionele subsidie moet het museum zijn deuren sluiten.

Lees meer...

030 Utrecht Sport - Het bestaat al een paar jaar, maar het wordt steeds drukker op de Utrechtse grachten. De grachten van de Domstad lenen zich perfect voor een relatief nieuw fenomeen: suppen. Op een grote, stabiele surfplank rechtop rond peddelen.

Lees meer...

030 Utrecht Lifestyle/Gezondheid - Op donderdag 12 maart van 19.00 tot 21.00 uur organiseert ‘Utrecht in Dialoog’ een avond bij  Bosshardt Zuilen waar men met elkaar in gesprek gaat over ‘Lekker en gezond eten’.

Lees meer...

030 Utrecht Sport - Jacqueline Rosier van de Friese voetbalvereniging Drachtster Boys is gisteravond uitgeroepen tot Clubheld van het Jaar 2019. Twaalf provinciewinnaars kwamen gister samen in Utrecht voor de landelijk uitreiking. Een vierkoppige jury met onder meer oud-schaatser Erben Wennemars koos uiteindelijk unaniem voor de inzending uit Friesland. Volgens de jury is Rosier de drijvende kracht achter de voetbalvereniging. Daarnaast zet zij zich maatschappelijk in middels een samenwerking met het naburige AZC. De Friezin ontvangt naast de eervolle nationale titel 'Clubheld van het Jaar 2019' een groot feest voor de gehele club. De Clubheld van het Jaar verkiezing is een initiatief van het AD en de regiotitels (PZC, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, de Gelderlander, de Stentor en Tubantia) in samenwerking met Rabobank, NOC*NSF, Kunstbende en LKCA.

Lees meer...

Drogisterij

Merchandise NL Magazine

Mediamarkt