Economie & Duurzaamheid & Educatie
Typography

Fotobijschrift: Scentivate is tweede geworden in de categorie havo/vwo en viert dit met confetti. Op het podium staan v.l.n.r. dagvoorzitter Ingrid Jansen en juryleden Erik Uljee, Margriet Timmerman en Daan van der Lecq. Foto: Eva Leget

030 Nieuwegein Economie Educatie - Vier leerlingen van het Cals College in Nieuwegein zijn vandaag tweede geworden in de competitie Junior Company van het Jaar 2021 in de categorie havo/vwo. De scholieren bemachtigden deze plek met hun bedrijf Scentivate. Junior Company van het Jaar is een landelijke prijs die jaarlijks door stichting Jong Ondernemen wordt uitgereikt aan de beste bedrijfjes van middelbare scholieren.

Scentivate bestaat uit vier jonge ondernemers van 17 en 19 jaar. Het team heeft een oplossing bedacht voor vieze geurtjes in sportschoenen, -tassen en -materialen. Ze bedachten een twee-stappensysteem. Stap 1 is een zakje met een vulling van houtskool dat vieze geurtjes uit bijvoorbeeld sportschoenen weghaalt. Na een paar uur haal je het zakje eruit en vervang je het door stap 2. Dit is een zakje rijst gemengd met oliën en gedroogde bloemen. Dit brengt een frisse geur terug. De geurzakjes maken ze zelf en de inhoud is 100% natuurlijk afbreekbaar. "Het product is toepasbaar in de hele wereld. Heel goed bedacht en we waren erg onder de indruk van jullie financiële onderbouwing. De samenwerking is ook heel goed. Dit product kun je aan consumenten verkopen. Denk eens na over partnerships met bedrijven. Daar liggen mooie kansen", aldus jurylid Erik Uljee.

De havo/vwo jury bestond uit Erik Uljee (FedEx), Margriet Timmerman (New Edition Stationery) en Daan van der Lecq (Bucqle).

Programma Junior Company 

Het afgelopen schooljaar deden ruim 2500 jonge ondernemers van het vmbo, havo en vwo mee aan het ondernemerschapsprogramma Junior Company van stichting Jong Ondernemen. Tijdens dit programma richten leerlingen in teamverband een eigen bedrijf op en runnen dit een schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen hun doelgroep, brainstormen over hun product of dienst, schrijven een ondernemingsplan, vergaren startkapitaal en ze gaan ook écht verkopen. Een onderdeel van het programma is de competitie Junior Company van het Jaar, hét hoogtepunt van het jaar ondernemen op school.

Na een online voorronde waarin de jonge ondernemers een pitchvideo en pitch deck inleverden, werden twaalf companies (6 in de categorie vmbo en 6 in de categorie havo/vwo) geselecteerd die mee mochten doen aan de finale die vanwege het coronavirus online plaatsvond. Tijdens de finale presenteerden de jonge ondernemers zich aan een deskundige jury, die vanuit een studio van B. Amsterdam de pitches live volgde. De opdracht had als titel '3 minutes to shine', dus de teams kregen drie minuten om hun bedrijf en product of dienst zo creatief mogelijk te pitchen aan de jury. Alle deelnemers, docenten, begeleiders, familie & vrienden konden via een livestream de finale volgen die werd gepresenteerd door Ingrid Jansen.

Economie & Duurzaamheid

Economie & Duurzaamheid

24 september 2021

Categorie Economie & Duurzaamheid op NLMagazine

Gadgets

MobileMobile

One.com

Alles voor de auto

AutoAuto